Burgemeester Joost van Oostrum:

“Goedemorgen, ook namens mij. Wat fijn dat u er met zo veel mensen bent en wat bent u traditioneel, want de voorste plekken zijn nog steeds vrij. Dat gebeurt eigenlijk altijd bij bijeenkomsten.

En juist vandaag proberen we aandacht te geven aan een stuk geschiedenis waar we met elkaar met heel veel verdriet op  terug kijken denk ik. Maar ook een stuk geschiedenis wat steeds verder van ons af komt te staan. Jongere generaties die steeds minder rechtstreekse verhalen krijgen over de oorlog en de verschrikkelijke deportaties en de gevolgen daarvan.

En daarom is het zo mooi, dat klinkt dan een beetje cynisch mooi maar goed, dat we op deze manier met al die Stolpersteine hier in Eibergen, maar we hebben ook op een aantal andere plekken al Stolpersteine liggen, de geschiedenis vasthouden.

En eigenlijk heel erg inzichtelijk maken dat de verschrikkingen uit die tijd gewoon bij de buren konden plaats vinden. Vaak lijkt het ver weg en je moet echt soms moeite doen om zo’n kamp te bezoeken, om te zien wat daar allemaal gebeurt is en om die verschrikkingen te kunnen begrijpen.

Maar met de Stolpersteine maakt de kunstenaar duidelijk dat het eigenlijk mensen waren die, van het een op het andere moment, uit het leven werden weggerukt en het ene moment nog buren waren en de volgende dag op het transport waren gezet.

Daarom is het zo mooi dat dit project eigenlijk over de hele wereld verspreid, ons dagelijks laten herinneren aan het verleden.

U bent hier ook een klein stukje in het verleden. Voormalig gemeente Eibergen, het voormalige gemeentehuis. En als u om u heen kijkt ziet u dat de wereld niet stilstaat, die is continu in beweging. Hier ziet u allerlei plannen voor het nieuwe centrum van Eibergen en juist in dat nieuwe centrum leggen we dus, met het leggen van de stenen vandaag, een stukje historie van Eibergen vast. Die symboliek vind ik ook weer heel erg mooi.

Ik wil de stichting “Ik vraag me af” hartelijk danken voor het initiatief, de tijd en energie die er in gestoken is. Het is niet altijd makkelijk geweest.

Bert en ik hebben zo’n één keer per jaar dat we een kopje thee drinken, dan nemen we al deze projecten door. Ik plan daar altijd een uur voor in mijn agenda maar we hebben altijd anderhalf uur nodig, omdat we heel veel energie gebruiken om de geschiedenis vast te leggen.

En U, dames, heeft ook heel veel tijd en energie gestoken met name in dit project en ik wil u daarvoor danken.

U heeft ook een mooie dag uit gezocht om de stenen te leggen, maar dat kun je dit jaar bijna niet anders treffen.

Dus: ik dank u voor uw komst, ik dank de stichting voor het initiatief en de tijd en energie en de moeite die hierin gestoken is om dit voor elkaar te krijgen. En ik hoop dat we zometeen buiten ook, in de rondgang door Eibergen, met elkaar zo nu en dan echt letterlijk stilstaan bij een stukje van onze geschiedenis.

Dankuwel.”

Kunstenaar Gunter Demnig